Review Twijfelen aan de Werkelijkheid door Jan van Eijck

Posted on June 25, 2024

door Onno van Tongeren

Beste Jan,

Je hebt me ooit gevraagd een review te schrijven over het door jou geschreven en door mij aangeschafte boek: Twijfelen aan de Werkelijkheid.

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik blij ben dat je mijn Facebook vriend bent en dat ik, sinds dit boek hier op de salontafel ligt, mij heel wat minder eenzaam voel.

Maar een goede review kan natuurlijk niet zonder enige vorm van kritiek dus hier komt ie:

Ik raad al mijn vrienden, kennissen, familieleden en andere lezers met klem aan om dit boek niet te kopen en volledig ongelezen te laten. Dit boek gaat namelijk over waarheidsvinding en er bestaat grote kans dat je je bij het lezen ongemakkelijk gaat voelen. Ik ben er vrij zeker van dat je daadwerkelijk gaat twijfelen aan die eigen zo zorgvuldig opgebouwde visie op de werkelijkheid, de werkelijkheid die je zo lang en comfortabel als de absolute waarheid hebt beschouwd. Het bestaat uit een hele serie artikelen die daarbij niet per definitie in overeenstemming zijn met de eigen voor heilig verklaarde principes en door de sympathieke schrijfstijl is het lastig om Jan van Eijck weg te kunnen zetten als linkse nazi, salonsocialist of rechtse roeptoeter. De uitstekende wetenschappelijke onderbouwing en de vele bronvermeldingen maken daarbij dat het geheel bijzonder lastig te weerleggen is en laten we wel wezen: Dat wil je natuurlijk niet. Dit boek heeft bovendien de irritante eigenschap dat het handvatten geeft over hoe je, ook in deze chaotische tijden met haar vele op sociale media rondzingende onzinverhalen, nog altijd verstandig van ondoordacht onderscheiden kunt. Wie zich een gemakkelijk boek wenst koopt daarom liever iets waarvan je van tevoren weet dat het goed afloopt of beter nog: Kijk gewoon een soap op Netflix dan wordt de lieve vrede niet verstoord en kun je gewoon alles gezellig bij het oude laten.

Mocht je ondanks mijn nadrukkelijk en welgemeend advies dit boek toch willen aanschaffen kom dan niet bij mij klagen, ik heb je immers van tevoren gewaarschuwd. Doe het niet! Voor je het weet wordt je straks nog op andere ideeën gebracht! Jan heeft overigens ook een website waar hij regelmatig opinies publiceert (www.vaneijck.org/archive.html) en ook hier zeg ik: Surf er niet naar toe! Klik er niet op, hou je hier verre van! Er zijn echt veel fijnere sites die gewoon onderschrijven wat je eigenlijk altijd al vond en de links daarnaar vind je dankzij de uitstekende Facebook algoritmes gewoon op je eigen tijdlijn, dus waarom zou je moeilijk doen?

Dit is dus, mijn beste Jan, mijn review, volgens mij de eerste die ik ooit geschreven heb en vanwege het feit dat ik niet aan eigendomsrechten doe mag deze review vrijelijk worden gebruikt, verspreid of voor publicatie geschikt worden gemaakt, zelfs zonder enige vorm van bronvermelding, al ben je natuurlijk altijd welkom om mijn naam toch te willen vermelden.

Verder ben je vrij om hieronder in een reactie te laten weten wat je van deze review vindt en mocht uiteindelijk niemand jouw boek willen kopen, troost je dan met de gedachte dat je in ieder geval één lezer gevonden hebt die het met plezier heeft uitgelezen.